Kommentarer kring bilderna av Vidsel från förr

Åter till bilderna

Bild nr 1

Följande är hämtat ur Melker Lindroths anteckningar:
"Midsommarveckan 1922 regnade det så mycket att älven steg över alla bräddar. Färjstugan, nuvarande f.d. Dahlbergs, var kringfluten av vatten så de fästade båtarna vid farstubron. Och Abraham Granström fick skjuta en vacker gädda från kammarfönstret. Det hände annandag midsommar 23/6 1922. Vattnet gick även upp på stallgården hos oss. Diverse lador och annan bråte åkte iväg med vattnet."
Min egen kommentar: " Med ledning av de insända kommentarerna jag fått så är inte bilden tagen 1922 utan betydligt tidigare. Frågan är: När??" Eftersom bron över Pansikån byggdes 1922 måste bilden vara från en tidpunkt betydligt närmare sekelskiftet!!

Bild nr 7

1:a rapporten kommer från Bo Lundberg och lyder:
"Jag kan inte se annat än att fotografen står i backen nedanför Ebba Olovsson.
Den vita kåken är Sven Sundkvist skoaffär. Ladugården på andra sidan vägen längre ned är hos fd Emil Anderssons"

Kommentar nr 2 kommer från Nisse Höglund:
"Hej! Trevlig bild. som jag kan tillägga en del om. Fotot bör vara från tidigt 20-tal eller något tidigare.
Fotografen står som Bo säger i slänten upp mot smeden Olovssons hus. Det öppna buskiga fältet nedanför är nutida Vidsels centrum , där gamla Konsum, hyreshusen och Torget byggdes.
På andra sidan vägen, där lador och magasin syns, låg på 30-talet Petterssons kafé och nu Renkronan. I nästa hus (4) bodde Lundströms. I det stora vita huset (1) fanns Kalle Johanssons diversehandel . Kalles fru Matilda var byns barnmorska. Huset blev sedan Sven Sundkvists skoaffär. Nästa hus (2) var byns första skola. I det gamla timrade huset var ena halvan skolsal
och den andra lärarbostad. Där bodde mina föräldrar, när jag föddes i början av 30-talet. Då hade den nya skolan byggts, där nu Royalbiografen är belägen. I gamla skolsalen fanns nu en skomakare (John Lundgren med fru). Den gamla skolan finns fortfarande kvar men är flyttad c:a 75 meter och utgör stomme i Kersti Lindroths nuvarande bostad. ICA Raketen finns numera på gamla skolans plats. På andra sidan vägen i hus 3 bodde Enbergs. Han var skomakare och slöjdlärare och frun skötte Posten, som var inrymd i samma hus. Deras två pojkar, Hasse och Rune, blev så småningom stöttepelare i VIK:s fotbollslag på 40-talet. I huset längst bort bodde Emil Andersson med familj. De hade en av byns första lastbilar. På den
gården fanns också Ohlssons affär.
Vem som bodde i husen och vem som byggt dem kan jag av förståeliga skäl inte redogöra för, men det finns väl fortfarnde kvar en del vidselsbor från den tiden,som vet?
Hälsningar!
Nisse Höglund"

Kommentar till bild nr 7: Enligt Ragnar Vesterlund var Sko-Svens hus (nr 1 på nedanstående bild) färdigbyggt 1923 av Karl Johansson, vilket daterar bilden till senare än 1923. skall vi gissa på mellan 1923 - 1930?

Slutkommentar till bild nr 7: Enligt originalbilden som finns hos hembygdsföreningen i Älvsbyn är bilden tagen av fotografen Pelle Persson från Moskosel och årtalet är 1924. Noteringar på baksidan av originalfotot.

 

Bild nr 8

Flygfotot (bild 8) tros vara taget 1954 eller 1955 enligt ett mail från Elvy Backman. Möjligen kan det vara taget samtidigt med ett flygfoto över slavstan. Om hon hittar det kortet så har jag möjlighet att publicera även det.

Bild nr 2 och bild nr 3

Följande kommentarer kommer från Ebbe L Grankvist i Hörnefors: "Bra bilder som väcker minnen. Bild nr 2 (färjan över Pansikån).
Det sägs att stugan, f.d. Dahlbergs är färjestugan. Det var nog så fram till 1922 då bron över Pansikån byggdes. Färjan över Pite älv gick på den tiden in i Pansikån och angjorde stranden nedanför stugan.
Stugan på bild 3 där fotografen förmodligen stått högst uppe på getbacken, kallades alltid för färjkarlsstugan. När bron över Pite älv stod färdig 1943 behövdes inte färjkarlsstugan. Hösten 1945 flyttade min familj in i stugan där vi bodde fram till december 1954, då vi flyttade från Vidsel.
Huset i bakgrunden på bild 3 förbryllar mig, det är Karl Engmans hus, jag minns det mycket väl, men det såg inte ut som på bilden.
Om man jämför med Eivor Lundströms bild (månadens bild april 2001) då huset brändes ner, ser man att huset har långsidan mot landsvägen, men på bild 3 är gaveln mot landsvägen. Kan det vara så att vid branden 1940, då Karl Engman omkom, blev huset så svårt brandskadat att det byggdes om?"
Ebbe L. Grankvist Hörnefors.

"Ebbe Grankvist har fullständigt rätt i sin fundering kring huset på backen. Huset brann ned till grunden någon gång på 1930 talet, och en man innebrändes, dock var det inte verkstadsägaren Karl Engman som omkom 1940. Nytt hus med som minnes långsidan mot vägen och blev ett suterängbygge. Vem som byggde vet jag ej, men troligtvis K E. På annan plats på webben kommer garvaren Bergner in i bilden på-40 talet. men turerna kring fastigheten är oklar. Min sagesman säger att han som förstfödde är född i gamla huset 1930, och att fam. sen byggde hus i Manjärv. Hans minnesbild över namnet på den som blev innebränd är oklar, möjligen Bergman om någon känner för forskning.------I övrigt kan nämnas att i början av vägen c:a 50-100m. mot Älvsbyn fanns Stig Fahllers snickerifabrik 1945-52, sen blev denna lokal danspalats och sist efter några år Lave Lundbergs bilverkstad.
Jag vill även gärna nämna Johan Lindroth, 1859-1930 som byggde sitt hus omkring 1900 som finns på bild bland Vidselsbilderna, bedrev affärsverksamhet, hade även telegraf o telefon nr: 1 vidsel. En myternas och en energisk man. Sonen Melker byggde affärslägenhet 1933, ekonomibyggnad 1935, kaffebyggnad 1936, där Emma Nilsson bedrev caferörelse fram mot 1940. Melker hade även Lastbilsåkeri minst två bilar, cementgjuteri, och även affärer i Sörstrand och Vistträsk Gamla affären från -33 revs och blev hyreshus, ny byggdes upp på nytt i centrum. Båda verksamheterna bedrivs fortfarande av son och dotter till Melker. Årtalsbeskrivningar enligt Sv Gods & Gårdar 1952. Hoppas att jag inte kommit med några större fel i texterna. Beträffande affärer: byggdes J A Olssons affär samma år 1933, och drevs av makan Anna Olsson Nilsson efter makans död 1936, men har numera upphört. Jobbade själv här 1948-52. Kan också nämna att Anna Olsson sålde slutet -40 talet skolagret till Sven Sundkvist vars svärfar var Karl Johansson och hade diverseaffär sen 1920 talet."
Textförfattare Gustav Westerlund

Bild nr 14 (Lindroths affär)

Tomas Granström: "Lindroths affär julen 1952 eller 1953. Personerna från vänster; Majken Lindström, Vivan Vesterlund, Arne Eidegren samt en son till Sigvard Bergman. "

Bild nr 14 (Lindroths affär)
"Hej!
En man vid namn Sigurd Bergman var från mitten på 1950-talet bosatt nere i slavstan, han och hans fru Märtas enda son hette el. heter Birger Bergman.
Hälsningar Elvy Backman"

Bild nr 14 (Lindroths affär)
Enligt Majken (med på bilden) bör kortet vara taget 1955-56.

Bildkommentarer 2006-04-02 (bild nr 7)
"Bäste Lövenberg!
Fantastiska bilder som kommit på denna fantastiska webb, och det är bara att gratulera. Själv känner jag till många bilder, och skulle föreslå att nere i backen där fotografens bild visas (bild nr7) fanns en mindre cykel- och motorcykelverkstad. Uppsvinget för Husqvarnas 118,125 cc var enormt och hade kölista, där även jag var med 1949. Rörelsens ägare var Johan Olovsson med hustrun Betty och två barn. Före Johan Olovsson ägdes stället av Knut Boman. Ebba Olovsson som nämns i samband med huset där bild 7 togs, var hustru till Ragnar Olovsson, som hade bilverkstadsrörelse och även upptining av vattenledningar vintersäsongen i nuvarande gummiverkstan o försäljning av motorcyklar Monark och något mer märke och hustrun skötte försäljning av allt inom sportfisket. Personerna på Lindroths affär, förefaller vara Majken f. Nordlund och Vivan född Grankvist, Arne Eidegren, och killen till höger son till Sigurd Bergman.

MVH gw32@hem.utfors.se G.Westerlund 0929/10451 f.d Vidselsbo"

Bild nr 4

Kommentar: Bilen utanför affären verkar vara en Ford Eifel med registreringsnummer BD 3742. Den modellen tillverkades mellan 1936 - 1939. Eftersom bron över Piteälven syns i bakgrunden (byggdes 1942-43) så bör bilden vara från sent 40-tal eller 1950-talet.
Tomas Granström kommentar: "Sigrid Brännström som tog kortet, startade sin verksamhet 1939 och slutade, om jag inte minns helt fel, 1945 eller 46."
Ragnar Vesterlund kommentar: "Hej. Trodde nog ej att Forden (bild 4) skulle finnas på bild. Den sätter igång "kom-ihåg"verksamheten 1945 när jag och Herr Ejdegren började städa fordonet som varit avställt under kriget.Hö-halm-råttbon. En rejäl service på Ragnar Olovssons verkstad där jag jobbade och registrerings besiktning. Mina kunskaper skulle flyttas
till Arne som skulle testas igen i februari 1946 så jag måste ju vara med.Körkortet klarades och jag tror att fordonet blev Arnes tjänstebil."

 

"Bilen utanför affären med regnr BD 3742 tros vara en Ford Eifel. Enligt landsarkivet fanns det numret på en Dodge brotherrs av 1934 års modell, denna bil
var inregistrerad i Norrbotten mellan 1949 och 1945, bilen på bilden är definitivt ingen Dodge, jag tycker snarare att den liknar en Renault juvaquatre,
men säker är jag inte. Bilregistret över fordon med BD nummer förvaras i landsarkivet i Härnösand, tyvärr har delar av registret försvunnit så det är nog inte möjligt att spåra bilen. Angående Arne Eidegrens bil vill jag minnas att det var en Morris Minor " Lowlight " med sidventilsmotor bilen var grön till färgen.
Lowlight hade framlyktorna inbyggda i framskärmarna, på senare modeller flyttades lyktorna upp på skärmarna, vilket gjorde utseendet mer tilltalande.
En del bilder har inte kommenterats, det finns säkert Vidselsbor som vet att berätta t ex vilka är kvinnorna som tvättar och var någonstans? Paret på
färjan vilka är dom?"
Med vänlig hälsning Ebbe Grankvist Hörnefors

Jag noterade diskussionen runt bild nu 4 föreställande en Ford Eifel utanför Lindroths affär. Det var min pappa Alvar Lindroth som ägde den. Jag har som liten pojke gjort många turer i den. Den hade en egenhet som jag fortfarande kommer ihåg - växelspaken lossnade ibland vilket inte var så lämpligt ur trafiksäkerhetyssynpunkt. Den var också inblandad i en tragisk olyck med en av våra hundar, Tuff om jag inte minns fel. Tuff brukade möta Alvar när han kom hem från jobbet i Sörstrand och vid ett tillfälle i kvällsmörkret blev han uppenbarligen bländad av strålkastarna och sprang rakt på bilen, fick något ben brutet och måste senare avlivas på grund av att skadan inte läkte som den skulle.
Kul med bilderna och kommentarerna!

Hälsn

Anders Lindroth

Bild nr 12 och 13
"Bild nr 12 Kraftverksdammen, bilden är nog tagen omkring 1950, jag minns att dammen då var ganska raserad, men timmerrännan i bakgrunden var ännu hel, men flottningen i pansikån hade nog upphört då. Jag kommer ihåg när det flottades timmer i rännan, i varje krök fanns det en semafor, en lång stång med en platta längst upp ena sidan röd den andra grön. Det var alltid unga pojkar som var flaggvakter, just vid kröken på bilden satt min äldsta bror och vaktade, han höll utkik nedåt där det fanns en likadan semafor, när det var grönt var allt som det skulle, men svängde dom om till rött svängde han också om till rött, då var det timmer som blockerade rännan. När flottarna i övre dammen, där rännan började såg signalen stängde dom dammluckorna så att vattnet upphörde att rinna i rännan. När dom fick grön flagg igen öppnade dom luckorna och flottningen kunde fortsätta.
Bild nr 13 är samma damm men bilden är nog några år äldre, man kan se att dammluckorna finns kvar, och dammen verkar intakt i övrigt. Byggnaden nerströms är kraftverket, från dammen gick en tub som drev en turbin som i sin tur drev en generator som alstrade ström ( 127 volt) Det var Melker Lindroth som ägde kraftverket, jag vet inte när det upphörde att leverera ström, men det är möjligt att min bror och jag påskyndade nerläggningen vi rev nämligen ner en ledningsstolpe ner i ån, om kraftproduktionen upphörde då vet jag inte, men min mor har berättat att när hon någon dag efteråt var på affären och handlade, ställde Melker Lindroth följande fråga " är det dina ungar som varit i farten ? ""
Ebbe Grankvist Hörnefors.

Bild nr 11
"När jag växte upp så var det inte vanligt, att dom vuxna anordnade några fritidsaktviteter för oss barn. Så därför minns jag att sommaren 1959 el. 1960, så fanns det en simlärare nere vid badviken, som i alla fall hann lära mej och andra barn simtagen. Det byggdes också på höger sida om inloppet till viken, en trampolin eller svikt som det numera oftare kallas.
Och ett för årstiden aktuellt minne, när jag bodde i Vidsel, så hade vi alltid våra majbrasor, rakt nedanför vägen, mitt emot badviken. Jag önskar alla Vidselsbor en trevlig Valborg."
Hälsningar Elvy Backman

Bild nr 16 (Färjeparet)
Enligt Ragnar Vesterlund är paret på färjan sannolikt Fredrik och Emma Nilsson vid ett tidigt vikariat innan Jakobsson började. Paret återkom som ordinarie omkring 1925 till 1935 och blev pensionerade, men drygade ut sin låga pension med en kaférörelse i fastigheten där Alvar Lindroth senare tog vid. Det var samme Lindroth vars Ford jag fixade igång 1945. Sven Lindgren övertog färjkarlssysslan 1936 fram till dess att bron byggdes.

Bild nr 5 och 18
"Beträffande tvätterskor. Före verkstadstiden gick en bäck alldeles nedom backen. Man kan se att här finns ett bord och en skrubbänk för mattor + skyddsräcket vid vägen, se bild 5 och 18, där sågad plank finns och en överfart vid vattendraget. Hela åsenområdet var ett vattensjukt område + nuvarande gångstigen där bäcken gick. På ena bilden kan man se en skihåga? som går rakt uppför backslänten. Kvinnornas namn är ett ??, min teori är att tidigt 30-tal gäller i förhållande till annat som syns."
Textskrivare/ G Westerlund Älvsbyn. PS. Minnesfel kan förekomma. DS.

Bild nr 19
Målningen är utförd som elevarbete 1951-1952 av konstnären Gustav Öhman, född i Brännmark. Uppgifterna kommer från Thorborg Vikström i Bredsel.

Bild nr 8 (flygfoto)
Kommentarer från Agneta Silversparf och Elvy Backman. Även kompletteringar av Gustav Westerlund.

Bild 31 (Vidsels gamla skola)
Gustav Westerlund skriver:"Här gick jag 7:e klass 1946 - 1947, som avslutades med en skolresa till Stockholm med fantastisk sommarvärme. Lärarna på skolan var Arvid Höglund, Ruth Höglund, Ingeborg Eriksson, Fröken Lidström och våran Helena Nilsson. Klasselever i 7:an var Torborg Öhman, Linnea Norberg, Torsten Bergvall, Elsy Eriksson, Paul Lindgren, Ulla-Britt Norberg, Britt Oskarsson, Ingegärd Granberg, Gerd Hedman och Gustav Westerlund".

Bild 33
Jag tror att bilden är från mitten av 50-talet. Från vänster ser ut att vara någon Forsman kanske, sedan Sickan Lundberg, jag Eivor (Sundkvist) -44 hette jag då, okänd för mig, ev är nästa Bertil Granberg -42, längst fram står Håkan Lundh -44, till höger om honom syns Mats Westman - 43, längst fram Conny Lagerskog -45, bakom honom skymtar Inga Ohlsson - 43 och Eina Sandgren - 42 (numera Pettersson).
Skaran som syns är vinnare i en skidtävling i Vidselsskolan
Håkan och jag var klasskamrater födda -44.
Inga och Mats var klasskamrater födda -43
Eina född -42.
De som inte syns på bilden kan eventuellt vara de som gick i sjunde klass. I så fall är kortet från vintern 54 - 55.
Hälsningar
Eivor Lundberg

En sammanställning efter kompletterande uppgifter från Ulf Öhman leder till en kvalificerad gissning:
Fr.v. Ej identifierad, Åke Forsman, Sickan Lundberg, Eivor Sundkvist, Ej identifierad, Ev. Bertil Granberg, Ev. Håkan Lundh, Mats Westman, Conny Lagerskog, Inga Ohlsson, Eina Sandgren Tävlingen bör ha gått i Manjärv vintern 1954 - 1955
Ytterligare kommentar har inkommit rörande bilden: "Åke Forsman var född år 1947 och när han var ca: 18 år så omkom han i en bilolycka när den ena träskon som han då hade på sej fastnade bakom den bilens gaspedal".
Hälsningar Elvy Backman

Gamla hoppbacken i Vidsel på 50-talet
Under en tävling lossnade bindningen på ena skidan vid uthoppet för Åke Lundgren och han fick landa på en skida. Bilderna tillhör Stig Pettersson.

Hoppbacken bakom skolan på 80-talet har skickats in av Ulrika Pettersson och åtföljdes av kommentarer.

Hej Curt!

Båda bilderna är från ett reportage som PT publicerade den 26 februari 1982. Och av någon anledning har jag en fotokopia på ett av fotografierna, det andra är scannat från klippet.
På första bilden står vi uppradade i hopptornet, från vänster; Joakim Pääjärvi, jag, Kent Dalberg, Donald Sundqvist och pappa.
På den andra bilden ser man 20-metersbacken med hopptornet till höger och till vänster låg 10-metersbacken, tittar man noga kan man se startpinnarna som man tog tag i för att få fart vid starten.
Lite kuriosa: Backrekordet på 21,5 meter sattes av en ung kille från Koskuskulle när det anordnades ett träningsläger i Vidsel för norrbottniska ungdomar. Har du gissat vem det var? Jajemän, Janne Boklöv! Så egentligen v-stilen kommer från Vidsel ;)
Jag kan tänka mig att Donald kan ha några foton från den tiden, pappa var inte alls särskilt rapp med kameran...


/Ulrika



Åter